LEKKI PSZENNO ŻYTNI CHLEB

Jak już mieliście okazje zobaczyć po moich wcześniejszych wpisach wypróbowałam już kilka przepisów na domowy chleb. Próbowałam chleba na drożdżach oraz na zakwasie. Tym razem do zaczynu przygotowanym na zakwasie żytnim postanowiłam dodać odrobinę drożdży. I jak dla mnie było to dobre posunięcie. Chleb dzięki temu jest lżejszy, a mnie zdecydowanie taki bardziej odpowiada. Ale to nie koniec sprawdzania i testowania innych przepisów. Następnym razem na tapetę biorę bułki.

SKŁADNIKI:

Zaczyn:

3 łyżki zakwasu żytniego (dokarmionego oczywiście 12 godzin wcześniej)
1/6 kostki drożdży (15 g)
100 g mąki żytniej typ 720
100 ml letniej wody

Ciasto właściwe:

Zaczyn
800 g mąki pszennej typ 650
2 łyżeczki soli
470 ml wody

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

Składniki na zaczyn łączymy ze sobą. Przykrywamy miskę lnianą ściereczką i odstawiamy na około 16-18 godzin w ciepłe miejsce
Uwaga: Ja zawsze robię tak, że zakwas dokarmiam sobie rano. Wieczorem przygotowuję zaczyn, zostawiam go na całą noc i na drugi dzień przygotowuję z niego ciasto właściwe.

Do gotowego zaczynu dodajemy resztę składników, wyrabiamy około 5 minut (powinno być lekko lepkie).  Przekładamy do miski i odstawiamy do wyrośnięcia, na około 1 godzinę. Gdy ciasto podwoi swoją objętość wykładamy na stolnicę i przegniatamy jeszcze raz.
Formujemy bochenek i przekładamy do wysmarowanej formy, ponownie przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na około 1 godzinę.
Wyrośnięte ciasto smarujemy mlekiem i wstawiamy do zimnego piekarnika.
Pieczemy 60 minut w temperaturze 200 stopni grzanie góra, dół, Jeżeli zauważamy ,że skórka spieka się za bardzo z góry przykrywamy bochenek folią aluminiową zmniejszamy temperaturę do 190 stopni i pieczemy dalej. Po godzinie wyciągamy nasz chleb z pieca i z formy. Sprawdzamy od spodu czy jest dobrze wypieczony. Jeżeli skórka jest miękka wkładamy już bez foremki go jeszcze na 5 minut do pieca grzanie tylko dół 200 stopni.

I tradycyjnie po upieczeniu jeżeli chcemy miękką skórkę smarujemy chleb przy pomocy pędzelka wodą lub masłem.




Komentarze

  1. No prosze tyle lat pieke chleb i nie wiedzialam ze po upieczeniu smarowac woda zeby byla mieka skorka. I moje pytanie czy smarowac zaraz po wyjeciu z piekarnika czy jak troche przestygnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak można smarować wodą, ja osobiście wole używać do tego masła. Kiedyś miałam okazję uczestniczyć w warsztatach z pieczenia chleba i taką ciekawostkę o tym maśle powiedział nam jeden z uczestników :) sposób rewelacyjny moim zdaniem lepszy od wody, który do tego czasu stosowałam. I chleb smarujemy zaraz po wyjęciu z piekarnika.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty